Model pengajaran merujuk kepada kerangka yang merangkumi keadaan kandungan, strategi serta iklim sosial bilik darjah yang dapat mewujudkan persekitaran pembelajaran untuk murid kita.
1. Model Pengajaran Pemprosesan Maklumat
2. Model Pengajaran Sistem Behavioral
3. Model Pengajaran Sosial
4. Model Pengajaran Personal
b. Tokoh
c. Prinsip/ Konsep Model
d. Maklumat Tambahan
3. Model Pengajaran Sosial
4. Model Pengajaran Personal
- Perbandingan Model -
b. Tokoh
Model Behavioral | Model Pemprosesan Maklumat | Model Sosial | Model Personal | |
Ivan Petrovich Pavlov (1849-1936) J.B. Watson (1878-1958) Edward L.Thorndike (1874-1949) Burhuss Frederick Skinner (1904-1990) |
| Carl Ransom Rogers (1902-1987) |
c. Prinsip/ Konsep Model
MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT | MODEL SISTEM BEHAVIORAL | MODEL SOSIAL | MODEL PERSONAL |
Mengikut teori Gagne · Rangsangan-rangsangan dari persekitaran luar diterima melalui deria2 manusia. · Melalui deria2 manusia, maklumat ditafsirkan dalam stor ingatan – jangka pendek/panjang. · Pengalaman disimpan dalam stor ingatan jangka panjang adalah penting utk dikaitkan dgn pengalaman baru – memudahkan pembelajaran baru berlaku | · Pengajaran langsung · Pengajaran langkah demi langkah (pengajaran masteri) · Contoh: mengaji Al-Quran. · Bahasa · matematik | 1. Simulasi 2. Lakonan 3. Main peranan 4. Permainan Kaedah kumpulan Erik Erikson: · Pengalaman diri · Pengalaman emosi · Perubahan T/L | Model ini berorientasi pada individu dan pengembangan diri (self). Fokusnya adalah kepada pembentukan peribadi individu. Perhatian utama tertumpu kepada emosi seseorang, yang diharapkan membantu individu untuk mengembangkan hubungan yang produktif dan menjadikannya sebagai peribadi yang mampu membentuk hubungan dengan peribadi lain dalam konteks yang lebih luas serta mampu memproses maklumat secara efektif. Sasaran utama model pembelajaran ini adalah pengembangan peribadi atau kemampuan pribadi. Model pembelajaran personal terdiri dan 4 jenis strategi pembelajaran, ialah: 1). Pengajaran tanpa arahan; Bertujuan untuk membentuk kemampuan dan perkembangan peribadi iaitu kesedaran diri (self awareness), pemahaman (understanding), autonomi, dan konsep kendiri (self con¬cept). 2) Latihan kesedaran; Bertujuan untuk meningkatkan kemampuan ‘self exploration’ and ‘self awareness’. 3) Sinektik; Bertujuan untuk mengembangkan kreativiti peribadi dan ,menyelesaikan masalah secara kreatif. 4) Sistem konseptual; Bertujuan untuk meningkatkan dasar peribadi yang baik. · Bengkel · Latihan · Kursus · Eksperimen /uji kaji. |
d. Maklumat Tambahan
MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT | MODEL SISTEM BEHAVIORAL | MODEL SOSIAL | MODEL PERSONAL |
Contoh model: Inkuiri Model ini,murid melibatkan diri dalam menguji konsep dan hipotesis. Ekspositori Model ini murid akan menerima isi pelajaran dari guru | Contoh model: Pengajaran langsung Model ini berarahkan guru dimana guru akan menyampaikan isi pengajaran secara langsung kepada murid-murid serta menstruktur masa pengajaran supaya menyusun langkah pengajaran dan pembelajaran. Pembelajaran Masteri Model ini digunakan untuk menyesuaikan pengajaran dimana faktor perbezaan individu diambil kira. | Contoh model: Pembelajaran Koperatif Model pembelajaran ini berfokuskan kepada perkembangan konsep dan kemahiran melalui kerja berkumpulan. Main peranan & simulasi Main peranan membantu murid- murid memahami tingkahlaku sosial, peranan mereka dalam interaksi sosial dan cara-cara menyelesaikan masalah dengan berkesan. (Watak lakonan) Simulasi menggabungkan maklumat mengenai satu-satu kemahiran melalui demonstrasi ,praktis dan latihan khusus. | Contoh model: Synectics Model ini mengajar kemahiran menyelesaikan masalah, aktiviti penulisan dan bidang-bidang yang lain. |
- Analisis SWOT Model -
- Implikasi Model dalam P&P -
Inkuiri
Murid akan mengambil bahagian yang aktif dalam pembelajaran, menganalisis data, menyemak hipotesis dan membuat refleksi terhadap pembentukan ilmu yang timbul.
Ekspositori
Murid tidak digalakkan memikirkan atau menyoal tentang apa yang dipelajari. Mereka hanya mempelajari apa yang patut dipelajari sahaja.
Pengajaran Langsung
Kaedah ini agak sesuai untuk mengajar bacaan dan metematik tetapi kurang sesuai bagi matapelajaran yang mirip kepada penerokaan dan penemuan.
Pembelajaran Masteri
Dalam kaedah ini isi pelajaran disusun daripada mudah kepada kompleks sebelum disampaikan kepada murid-murid agar murid dapat mengikuti pengajaran guru mengikut kadar kecekapan masing-masing.
Pembelajaran Koperatif
Kaedah ini akan meningkatkan kemahiran sosial dan perpaduan antara ahli kumpulan dan pembelajaran ini juga mempunyai impak ke atas pencapaian akademik dan harga diri murid-murid.
Main Peranan & Simulasi
Main peranan amat berguna dalam P&P sains sosial di mana murid-murid kita dapat memahami keprihatinan,nilai dan perspektif orang lain. Simulasi membantu murid-murid untuk melihat perwakilan objek yang sebenar.
Synectics
Murid-murid akan mengikuti satu siri bengkel sehingga mereka berupaya untuk mengaplikasi prosedur-prosedur tertentu secara individu dan kumpulan koperatif.
1. Guru-guru yang hendak mula mengajar hendaklah memperoleh koleksi atau himpunan model yang terdiri daripada sekurang-kurangnya satu model daripada setiap kumpulan model tersebut untuk dijadikan panduan dan rujukan mereka.
2. Guru-guru yang berpengalaman pula digalakkan untuk memperoleh model-model tambahan dari semasa ke semasa.
3. Adalah disyorkan supaya kita menggabungkan model-model daripada kumpulan model yang berlainan dalam sesi pengajaran kita.
4. Guru-guru yang berkesan perlu menguasai beberapa model seterusnya berusaha untuk mengasah yang sedia ada dan menambahkan yang baru kepada senarai lama sepanjang tempoh profesion keguruan.
No comments:
Post a Comment